vyučující: doc. Mgr. MgA. Michal Rataj, michal(dot)rataj(at)hamu(dot)cz

Pro letošní rok vznikl teoreticko praktický blok dvou předmětů:
101DANA3 Dějiny a analýza akustickych umění
101PMHP1 Pokročilé techniky hudebního programování

každé pondělí 9:00 – 12:00
učebna: 019 LAB (vstup z Malostranského náměstí)


téma pro ZS 2018:
Zvuková kompozice pro rádio
premiera v PremEdici Radioatelier, Český rozhlas Vltava, leden 2019

téma pro LS 2019:
Kompozice pro solové nástroje a live electronics, realizace koncertu
- spolupráce se studenty interpretačních oborů
- obsluha a relizace live electronics partů kompozice

Prozatimní syllabus zimního semestru 2018

1. 10. Úvod
- plán semestru – zakončení PremEdici RA
- studio jako orchestr
- mix jako umění orchestrace
- MIKROFONIE – typy mikrofonu, praktické ukázky


8. 10. Zvuková kompozice v rádiu
PremEdice Radioateliéru ČRo Vltava a další radioartové platformy
Katharina Schitt / Michal Rataj: Molyneux Problem
– analyza Pro Tools Session
- audio, MIDI, virtualni nastroje, MAX, mix, groups, master


15. 10 Práce filmového skladatele ve zvukovém studiu
základní kontury spolupráce ve filmové produkci
architektura kompozičního prostředí
- obrázek, AAF, hudební session
- konfigurace session
- akustické versus elektronické
- reálné versus virtuální

22. 10 Jan Palach – hudební session, analýza,
akustické versus elektronické

Granulární syntéza a metody kompozice s ní


29. 10. Symbioza DAW a open source programming
MAX to DAW / vice versa
- kombinace lineárních a nelineárních paradigmat ve zvukovém designu
- spektrální deskriptory
- CatArt – vytváření vlastního korpusu
- paradigma psychoakustické komplexity (Truax)


četba:
Barry Truax: Musical Creativity and Complexity at the Threshold of the 21st Century

5.11. Hudební / zvukové studio a prostor #1
základní strategie, triky
topologie versus spektrum v práci s prostorem

12. 11. Hudební / zvukové studio a prostor #2
základní strategie, triky
topologie versus spektrum v práci s prostorem




19. 11. kompoziční práce, praktická výuka


26. 11. Źivý nebo mrtvý nástroj?
Vitruální nástroje, syntezátory a samply
Hudební exprese v DAW interpretaci
senzory, midi CTRL ad.

3. 12. kompoziční práce, praktická výuka

10. 12. kompoziční práce, praktická výuka

17. 12. vánoční koncert / performance


Povinná literatura pro četbu v zimním semestru:

Leigh Landy: The Music Of Sounds
Daniel J. Levitin: This Is Your Brain On Music
Barry Truax: Musical Creativity and Complexity at the Threshold of the 21st Century
Denis Smalley: Space-form and the acousmatic image