Vedle tradičního studia marimbové a vibrafonové literatury umožnňuje studium tohoto předmětu zaměřit pozornost na rozvíjení vztahu k novému nástroji - multipercussion, sestavu bicích nástrojů, tvořící základ sólové i komorní hry na bicí nástroje. I když výuka poskytuje rozvoj interpretačních dovedností v celém širokém slohovém spektru, základní akcent je položen na interpretaci hudby 20. století, přinášející právě oboru bicích nástrojů kvalitativně zcela nové zvukové možnosti, vyjadřovací prostředky, i nové techniky hry. V neposlední řadě klade hudba 20. století nové nároky na intelektuální přístup k interpretačnímu pojetí skladby i její realizaci.
Navazuje úzce na hlavní obor. Interpretace skladeb před kolektivem studentů a profesorů není jen „koncertem nanečisto“. Jde o umělecký rozvoj osobnosti studenta, který je přes seminář veden k samostatnému uvažování a ke schopnosti vyjadřovat a obhájit své názory argumentací. Diskusní kultura a otevřená mysl jsou předpokladem pro umělecké studium, zaměřené ne na opakovaný rezultát, ale na tvůrčí činnost.
Studio rytmus umožňuje zaměřit pozornost na bohatou tradici bicích nástrojů v etnické hudbě. Studenti se zde učí základní techniky hry na různé mimoevropské bicí nástroje a zároveň se je učí používat ve společné ansámblové hře. Další akcent je položen na pochopení složitých rytmických procesů v soudobé a etnické hudbě. Cílem je rozšíření vědomostí a dovedností v oblasti polyrytmů, simultánních rytmů, polymetriky a komplementárních rytmů Důležitá je i schopnost vyjádřit tyto rytmy tělem, umět s nimi improvizačně pracovat a přirozeně se pohybovat na jevišti. Nejen otevřená mysl ale i svobodné tělo jsou předpokladem pro umělecké studium, zaměřené na spontánní kreativitu.
Právě v oboru bicích nástrojů vznikají kvalitativně zcela nové zvukové možnosti, vyjadřovací prostředky, i techniky hry. V rámci studia zvuk se studenti učí překonat strach z experimentování, strach z nového a učí se překonat předsudky o zvuku a jeho kráse. Krása zvuku závisí na jeho individualitě a ne na mrtvé, převzaté a cizí estetice. Další akcent je položen na pochopení složitých zvukových procesů v oblasti soudobé hudby, rozšíření vědomostí o používáni zvukových zdrojů a principech improvizace.
Předmět se ale zabývá také kvalitou zvuku „tradičních“ bicích nástrojů - okolnostmi interpretace, které kvalitu zvuku ovlivňují a analýzou zvukových možností „tradičních“ bicích nástrojů.
Vysokoškolské studium umožňuje zaměřit pozornost komorní hry na systematické studium literatury pro bicí nástroje XX. století, která dala základ vzniku moderních souborů bicích nástrojů.
Z hlediska naší katedry dělíme komorní hudbu především na soubor bicích nástrojů (dua – sextet), bicích nástrojů + jiný dechový, smyčcový nebo klávesový nástroj a bicí nástroje jako součást komorního souboru.
Tento předmět by měl sloužit k dokonalé přípravě na zvládnutí orchestrální praxe.
Seznámení se základním orchestrální repertoárem od dob Vídeňských klasiků až po hudbu XX. století
Důležitým doplňkem je metodika a procvičování hry z listu.
Základní seznámení s improvizačními technikami na danou harmonii. Vedení hlasů daného harmonického materiálu. Základy jazzového frázování, nutné i pro interpretaci některých komorních a symfonických skladeb
Studium tohoto předmětu je zaměřeno k širokému spektru historického vývoje jednotlivých bicích nástrojů od nejstarších dob až do současnosti a jejich uplatnění v sólových, komorních i symfonických skladbách a to ze dvou úhlů pohledu:
Doplňkem je studium odborného názvosloví v hlavních světových jazycích.
KONKRÉTNÍ ROZVRH JEDNOTLIVÝCH PŘEDMĚTŮ JE INDIVIDUÁLNÍ
Harmonogram akademického roku
Modulová a volitelná výuka
Jazyková výuka
Pohybová výuka
Hudební a taneční fakulta AMU
Malostranské nám. 258/13
118 00 Praha 1
Tel.: +420 234 244 111
IČO: 61384984
DIČ: CZ61384984