HUDEBNÍ PRODUKCE - OKRUHY KE STÁTNÍM ZÁVĚREČNÝM ZKOUŠKÁM

 

Okruhy z profilujících předmětů Hudební produkce pro bakalářský studijní program

  1. Charakteristika hudebního managementu jako oboru, specifika a hlavní úkoly
  2. Soukromý, veřejný a občanský sektor v oblasti hudby a managementu
  3. Rozhlasové vysílání v ČR, historie, současnost a zákonné předlohy
  4. Televizní vysílání v ČR, historie, současnost a zákonné předlohy
  5. Hudební /fonografický, nahrávací/ průmysl v ČR, vývoj a současný stav
  6. Světový hudební průmysl, historie a současné tendence
  7. Světové orchestry a operní domy
  8. Hudební nakladatelství v ČR, vývoj a současný stav
  9. Agentáž, typy agentur, ČR i zahraničí
  10. Internet a hudba
  11. Marketing jako základní nástroj ovlivňování hudebního trhu
  12. Hudební festival jako fenomén hudebního života, nejdůležitější zahraniční festivaly
  13. Distribuce hudebního díla, tradiční a nové formy, úloha sociálních sítí, digitalizace a revoluce 4.0
  14. Podnikatelský záměr a plán v oblasti klasické hudby


Okruhy a otázky z předmětu Autorské právo /pro bakalářský stupeň/

  1. Obecný úvod a charakteristika: autorské právo a práva související s právem autorským.
  2. Autorské dílo, vznik a obsah autorského práva, výjimky z ochrany ve veřejném zájmu.
  3. Autorství – autor a spoluautoři, zákonná domněnka autorství, anonym a pseudonym.
  4. Vznik autorství, osobnostní práva autora a majetková práva autora.
  5. Ochrana osobnosti a osobnostní atributy, rozlišení od uměleckého výkonu a autorského díla (svolení k záznamu a užití).
  6. Trvání majetkových práv autora, výkonného umělce a výrobce obecně a speciální úprava.
  7. Volné dílo, výjimky a omezení práva autorského – trojkrokový test, volná užití, citace, veřejné prostranství, úřední a zpravodajská licence, karikatura, parodie a pastiš.
  8. Ochrana práva autorského, druhy nároků, přiměřené zadostiučinění, náhrada škody a vydání bezdůvodného obohacení.
  9. Zaměstnanecké dílo, kolektivní a školní dílo, dílo na objednávku.
  10. Dílo audiovizuální definice a jeho autor, díla audiovizuálně užitá, rozlišení zvukově obrazový záznam.
  11. Umělecký výkon a výkonný umělec, společný zástupce výkonných umělců.
  12. Osobnostní práva výkonného umělce, majetková práva výkonného umělce, úplatná zákonná licence – záznam vydaný k obchodním účelům.
  13. Zvukový záznam, jeho výrobce a obsah jeho práv, zvukově obrazový záznam, jeho výrobce a obsah jeho práv.
  14. Rozhlasové a televizní vysílání, jeho vysílatel a obsah jeho práv, právo nakladatele, právo prvního zveřejnitele.
  15. Licence a licenční smlouva k předmětům ochrany dle autorského zákona.
  16. Kolektivní správa práv autorských a práv souvisejících s právem autorským.

Studijní prameny k předmětu Autorské právo:

Zákon číslo 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon číslo 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (ochrana osobnosti – osobnostní atributy a licenční smlouva)
SRSTKA, Jiří, Jan BARTÁK, Tomáš DOBŘICHOVSKÝ, et al. Autorské právo a práva související: vysokoškolská učebnice. Praha: Leges, 2017. Student (Leges). ISBN 978-80-7502-240-0.
TŮMA, Pavel. Smluvní licence v autorském právu. Praha: C.H. Beck, 2007. Beckova edice právní instituty. ISBN 978-80-7179-573-5.
Internetové stránky kolektivních správců práv, zejména: www.osa.cz, www.intergram.cz, www.dilia.cz


Okruhy z profilujících předmětů Hudební produkce pro navazující magisterský studijní program

Tematické okruhy části odborně jazykové:
a) Angličtina v hudebním průmyslu
1. Management
2. Advertising
3. Public relations
4. Legal issues in arts management
5. Leadership and group dynamics
6. Budgeting
7. Marketing
8. Fundraising

Tematické okruhy části teoretické:
b) Struktura a fungování hudebního života
1) Charakteristika hudebního průmyslu
2) Soukromý, veřejný a občanský sektor v oblasti hudby a managementu
3) Rozhlasové vysílání v ČR, historie, současnost a zákonné předlohy, digitalizace
4) Televizní vysílání v ČR, historie, současnost a zákonné předlohy, VOD
5) Hudební /fonografický, nahrávací/ průmysl v ČR, vývoj a současný stav, úloha streamingu
6) Světový hudební průmysl, historie a současné tendence, hlavní streamingové platformy
7) Světové orchestry a operní domy, financování
8) Hudební nakladatelství v ČR, vývoj a současný stav, úloha notačních programů a AI
9) Agentáž, typy agentur, ČR i zahraničí
10) Hudební festival jako fenomén hudebního života, nejdůležitější zahraniční festivaly, sociální sítě a propagace
11) Distribuce hudebního díla, tradiční a nové formy, úloha sociálních sítí, digitalizace a revoluce 4.0, úloha AI
13) Podnikatelský záměr a plán v oblasti klasické a populární hudby, fundraising a crowdfunding

c) Autorské právo
1) Práva výkonného umělce k uměleckému výkonu
2) Práva výrobce zvukového záznamu
3) Právo rozhlasového a televizního vysílatele
4) Právo nakladatele a funkce nakladatelů
5) Kolektivní správa a hlavní zástupci
6) Směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu