Projekt reaguje na nejednotnost anglofonní hudebně teoretické terminologie. V návaznosti na publikaci Proč slovník nestačí pracuje tým vedený I. Oplištilovou v rámci IVZ HAMU na online slovníku hudebně teoretických termínů. Kromě přímých návrhů ekvivaletních termínů budou mít zájemci k dispozici i graficky zpracované mapy koncepčních systémů vybraných teoretiků. Spuštění první verze plánováno na konec roku 2026.
Edukativní koncert, plánovaný na 14. října 2025 v Galerii HAMU, je připravován k 90. výročí narození La Monte Younga, legendárního praotce hudebního minimalismu. Program zahrnuje jak autentické skladby La Monte Younga, tak i několik meditativních kompozic Tomáše Reindla, inspirovaných jeho přístupem k mikrointervalovým systémům přirozenému ladění. Projekt má výrazný edukativní rozměr - během koncertu budou posluchači postupně obeznámeni s konkrétními principy a systémy ladění, použitých v jednotlivých skladbách.
Projekt je financován grantem FPS.
Dějiny spekulativní teorie hudby. Připravovaná publikace je věnovaná historii ladění a modů s přesahy do astrologie a alchymie.
Projekt s podporou IVZ HAMU
Tento workshop přinesl studentům HAMU ojedinělou možnost seznámit se do hloubky s ansámblovou hrou v indonéském gamelanu, tedy orchestru speciálních metalofonů, vyladěných v ve zvláštním exotickém mikrointervalovém systému. Workshop měl návaznost na výzkumy mikrointervalů ve východních hudebních tradicích, vedené Tomášem Reindlem (Katedra hudební teorie), jejichž prezentace byla součástí akce.
Projekt byl financován fondem IVZ HAMU.
Více informací o workshopu naleznete ZDE ...
V roce 2023 se KHT podílela na druhém běhu projektu DKR ve spolupráci s Národním muzeem/Muzeem české hudby, které zapůjčilo Hábovo čtvrttónové harmonium. Dvoudenní mezinárodní konference byla každý večer doplněna koncerty a s odstupem i online diskusí. Nahrávky všech konferenčních příspěvků i většiny provedených skladby jsou stále dostupné na MicroFest Prague 2023.
Odkaz na nahrávky prvního běhu MicroFest Prague 2020
Czech institute for microinterval music:
https://microintervalinstitute.wordpress.com
Článek T. Reindla v americkém recenzovaném etnomuzikologickém časopise Analytical Approach to World Music (AAWM)
Indické rytmické systémy inspirují skladatele již po mnoho desetiletí, a to různými způsoby a na různých úrovních. Pro skladatele jako Olivier Messiaen nebo Philip Glass nebyl kontakt s indickým rytmem pouze příležitostným zájmem, ale stal se rozhodujícím impulsem pro rozvoj jejich charakteristických hudebních technik. To platí i pro velkého českého skladatele Miloslava Kabeláče, pro něhož bylo setkání s indickou hudbou (roce 1935) zásadním impulsem pro jeho originální přístup k rytmické práci a využití bicích nástrojů. Článek mapuje jednotlivé principy indického rytmu a způsoby, jakými je mohou skladatelé využít buď tradičním způsobem, nebo jako inspiraci pro postupy či struktury, které v indické tradici nenajdeme.
Celý článek zde:
https://journal.iftawm.org/previous/2023-volume-11-no-2/reindl/
Konference, organizovaná MgA.Lucií Reiprich Maloveskou, byla věnována stavu současné hudební teorie, aktuálním otázkám, tématům a problémům této disciplíny. Zaměřuje se na hudební teorii jako samostatnou hudebněvědnou disciplínu, která je schopna reagovat na aktuální dění v hudebním diskurzu. Cílem setkání je srovnání různých pohledů na obor hudební teorie, na to, co všechno může být jejím předmětem a na to, co znamená být hudebním teoretikem v 21. století.
Autorský koncertní audiovizuální projekt skladatele a pedagoga TOMÁŠE REINDLA, vycházející z výsledků výzkumu hudebně psychologických aspektů mikrointervalů přirozeného ladění.
Koncert byl realizován v rámci DKR projektu Mikrointervaly v systému přirozeného ladění a jejich psychologické aspekty.
Více informací a záznam koncertu zde: https://www.omnion.cz/dronescape-cz
V této knize má čtenář možnost se seznámit s tradičními principy a koncepty severoindické a jihoindické rytmiky, s rytmickými cykly a způsoby jejich počítání, s indickými polyrytmickými formami, se systémem rytmických slabik, jež se používají k výuce i k interpretaci, a v neposlední řadě s indickými bubny tabla, se kterými jsou některé rytmické struktury úzce spjaty. Ve druhé části knihy se pak autor zabývá konkrétními případy a způsoby, jakými kontakt s indickou rytmikou ovlivnil tvorbu některých západních hudebních skladatelů.
Kniha vyšla v Nakladatelství AMU, avšak celý náklad je již vyprodán.
Více: https://namu.cz/uvod-do-rytmickeho-systemu-indicke-klasicke-hudby
Hudební a taneční fakulta AMU
Malostranské nám. 258/13
118 00 Praha 1
Tel.: +420 234 244 111
IČO: 61384984
DIČ: CZ61384984