AKTUÁLNÍ PROJEKTY KATEDRY:

Slovnik

Hudebně-teoretický online slovník

Projekt reaguje na nejednotnost anglofonní hudebně teoretické terminologie.  V návaznosti na publikaci Proč slovník nestačí pracuje tým vedený I. Oplištilovou v rámci IVZ HAMU na online slovníku hudebně teoretických termínů. Kromě přímých návrhů ekvivaletních termínů budou mít zájemci k dispozici i graficky zpracované mapy koncepčních systémů vybraných teoretiků. Spuštění první verze plánováno na konec roku 2026.

Slovnik

KONCERT K 90. NAROZENINÁM LA MONTE YOUNGA

Edukativní koncert, plánovaný na 14. října 2025 v Galerii HAMU, je připravován k 90. výročí narození La Monte Younga, legendárního praotce hudebního minimalismu. Program zahrnuje jak autentické skladby La Monte Younga, tak i několik meditativních kompozic Tomáše Reindla, inspirovaných jeho přístupem k mikrointervalovým systémům přirozenému ladění. Projekt má výrazný edukativní rozměr - během koncertu budou posluchači postupně obeznámeni s konkrétními principy a systémy ladění, použitých v jednotlivých skladbách. 

Projekt je financován grantem FPS.

Pythagoras

Miroslav Pudlák: Pýthagorova kladiva

Dějiny spekulativní teorie hudby. Připravovaná publikace je věnovaná historii ladění a modů s přesahy do astrologie a alchymie.

Projekt s podporou IVZ HAMU

workshop indonéského gamelanu:

Fotogalerie z právě proběhlé akce:

Tento workshop přinesl studentům HAMU ojedinělou možnost seznámit se do hloubky s ansámblovou hrou v indonéském gamelanu, tedy orchestru speciálních metalofonů, vyladěných v ve zvláštním exotickém mikrointervalovém systému. Workshop měl návaznost na výzkumy mikrointervalů ve východních hudebních tradicích, vedené Tomášem Reindlem (Katedra hudební teorie), jejichž prezentace byla součástí akce. 

Projekt byl financován fondem IVZ HAMU.

Více informací o workshopu  naleznete ZDE ...

STARší PROJEKTY KHT:

Mikrofest .... link

MicroFest Prague

V roce 2023 se KHT podílela na druhém běhu projektu DKR ve spolupráci s Národním muzeem/Muzeem české hudby, které zapůjčilo Hábovo čtvrttónové harmonium. Dvoudenní mezinárodní konference byla každý večer doplněna koncerty a s odstupem i online diskusí. Nahrávky všech konferenčních příspěvků i většiny provedených skladby jsou stále dostupné na MicroFest Prague 2023

Odkaz na nahrávky prvního běhu MicroFest Prague 2020

Czech institute for microinterval music: 

https://microintervalinstitute.wordpress.com

 

 

 

 


 

Indian Rhythmic Systems as Sources of Inspiration for Western Composers

Článek T. Reindla v americkém recenzovaném etnomuzikologickém časopise Analytical Approach to World Music (AAWM)

Indické rytmické systémy inspirují skladatele již po mnoho desetiletí, a to různými způsoby a na různých úrovních. Pro skladatele jako Olivier Messiaen nebo Philip Glass nebyl kontakt s indickým rytmem pouze příležitostným zájmem, ale stal se rozhodujícím impulsem pro rozvoj jejich charakteristických hudebních technik. To platí i pro velkého českého skladatele Miloslava Kabeláče, pro něhož bylo setkání s indickou hudbou (roce 1935) zásadním impulsem pro jeho originální přístup k rytmické práci a využití bicích nástrojů. Článek mapuje jednotlivé principy indického rytmu a způsoby, jakými je mohou skladatelé využít buď tradičním způsobem, nebo jako inspiraci pro postupy či struktury, které v indické tradici nenajdeme. 

Celý článek zde: 

https://journal.iftawm.org/previous/2023-volume-11-no-2/reindl/

Contemporary music theory - approaches, challenges, limits

Konference, organizovaná MgA.Lucií Reiprich Maloveskou, byla věnována stavu současné hudební teorie, aktuálním otázkám, tématům a problémům této disciplíny. Zaměřuje se na hudební teorii jako samostatnou hudebněvědnou disciplínu, která je schopna reagovat na aktuální dění v hudebním diskurzu. Cílem setkání je srovnání různých pohledů na obor hudební teorie, na to, co všechno může být jejím předmětem a na to, co znamená být hudebním teoretikem v 21. století.

DRONESCAPE

Autorský koncertní audiovizuální projekt skladatele a pedagoga TOMÁŠE REINDLA, vycházející z výsledků výzkumu hudebně psychologických aspektů mikrointervalů přirozeného ladění.

Koncert byl realizován v rámci DKR projektu Mikrointervaly v systému přirozeného ladění a jejich psychologické aspekty.

Více informací a záznam koncertu zde: https://www.omnion.cz/dronescape-cz

TOMÁŠ REINDL:
INDICKÝ RYTMICKÝ SYSTÉM - ZDROJ INSPIRACE ZÁPADNÍCH SKLADATELŮ

V této knize má čtenář možnost se seznámit s tradičními principy a koncepty severoindické a jihoindické rytmiky, s rytmickými cykly a způsoby jejich počítání, s indickými polyrytmickými formami, se systémem rytmických slabik, jež se používají k výuce i k interpretaci, a v neposlední řadě s indickými bubny tabla, se kterými jsou některé rytmické struktury úzce spjaty. Ve druhé části knihy se pak autor zabývá konkrétními případy a způsoby, jakými kontakt s indickou rytmikou ovlivnil tvorbu některých západních hudebních skladatelů.

Kniha vyšla v Nakladatelství AMU, avšak celý náklad je již vyprodán.

Více: https://namu.cz/uvod-do-rytmickeho-systemu-indicke-klasicke-hudby