Hudební teorie

Doktorský

Cíle studia
Profil absolventa
Obecné informace o přijímacím řízení
Garant

Cíle studia

Základem je prohloubení znalosti historických i současných výzkumných metod jak v oblasti hudební teorie, tak i v příbuzných oblastech výzkumu uměleckého a vědeckého. V průsečíku s uměleckým výzkumem jde nejčastěji o teorii skladby a teorií interpretace, v průsečíku s vědeckými obory jsou aktuální pole kognitivních věd, historiografie, etnomuzikologie, estetiky a filozofie.
Dalším cílem je rozvoj schopnosti aplikovat tyto metody ve vlastním výzkumu a rozvoj dovednosti své výsledky sdílet s mezinárodní odbornou obcí formou textů i osobních prezentací.
Konkrétně jde o:
- prohloubení dovedností spojených se studiem hudebních materiálů včetně předbarokní, současné a mimoevropské tvorby a jejich editace,
- získání zkušenosti s procesem editace vlastního i cizího odborného textu,
- prohloubení znalostí současných publikačních metod,
- prohloubení jazykových znalostí a schopnosti odpovědného přístupu k překladu odborného textu a
- získání praxe v přípravě i realizaci výzkumných grantů a posílení schopnosti orientovat se v interdisciplinárních oborových vztazích.

Souhrnně je studium zaměřeno na zdokonalení schopnosti kritické reflexe vlastního oboru a získání dovedností vedoucích k začlenění vlastních výsledků výzkumu do širokého odborného diskursu.

S ohledem na možné pedagogické uplatnění ve vysoce specializovaných hudebně teoretických předmětech je nedílnou součástí i zdokonalování komunikačních dovedností.

Profil absolventa

Absolvent je samostatnou tvůrčí osobností s vlastním názorem na otázky současné hudební teorie a schopností jej obhájit v rámci oborového diskursu. Ovládá současné metody výzkumu, které uváženě aplikuje a vytříbenou formou prezentuje.

Odborné znalosti:
Absolvent prokazuje hlubokou znalost historických a kulturních souvislostí v oblasti hudební teorie s přesahy do příbuzných uměleckých i vědeckých disciplín.
Má přehled o dosavadním vývoji a aktuálním stavu bádání ve svém oboru, a to na mezinárodní úrovni.
Orientuje se v současných hudebně teoretických i aplikovaných výzkumech a je k nim schopen zaujímat poučeně kritická stanoviska.
Ve výzkumné oblasti specifikované individuálním studijním plánem vykazuje nadstandardní detailní znalosti a je schopen je sdílet jak formou přednášek, tak odborné diskuse.

Odborné dovednosti:
Absolvent je schopen samostatné výzkumné práce, jeho metodologická výbava mu zároveň umožňuje pružně reagovat při vypracovávání různých forem prezentace výsledků.
Vedle základních hudebně teoretických metod zvládá i aplikaci výzkumných metod z příbuzných disciplín, včetně zvážení jejich vhodnosti.
Ovládá práci s hudebním materiálem jak notovým, tak zvukovým a dokáže je plně využít.
Je schopen publikační činnosti v odborném tisku, kvalifikované činnosti kritické a popularizační, tvorby učebních textů (např. skript, výukových prezentací), monografií i vědeckých prací, zaměřených systematicky, analyticky, kompozičně technologicky i historicky.
Je schopen aktivní i poradní činnosti v oblasti odborných překladů a editace textů.
Je schopen působit jako vysoce specializovaný pedagog ve středním i vysokém školství.
Je schopen působit jako hudební dramaturg nebo kritik.

Obecné způsobilosti:
Absolvent je schopný plynně komunikovat o vysoce odborné problematice ve dvou cizích jazycích, jedním z nich je zpravidla angličtina; vyjadřuje se kultivovaně jak písemně, tak ústně.
Je schopen vyhledávat vhodné grantové pobídky a realizovat odborné projekty, a to jako individuální řešitel, případně jako vedoucí výzkumného týmu, včetně mezioborové spolupráce.
Je schopen se tvůrčím způsobem podílet na činnosti týmu či pracoviště, k dlouhodobým cílům i standardním činnostem přistupovat koncepčně a systematicky.
Je schopen dramaturgicky koncipovat větší odbornou událost (konferenci, sympozium).

Obecné informace o přijímacím řízení

Děkan fakulty prostřednictvím své vyhlášky každoročně stanoví podmínky přijímacího řízení včetně stanovení nejvyššího možného počtu přijímaných uchazečů (směrné číslo) do doktorského studijního programu Hudební teorie.

Součástí vstupních požadavků je odpovídající znalost anglického jazyka a dalšího cizího světového jazyka, kterou uchazeč prokáže formou zkoušky před začátkem přijímacího pohovoru. Požadovanou úroveň a skupinu jazyků, ze kterých je možné zkoušku složit, ošetřuje pro každý akademický rok příslušná vyhláška děkana.

Požadavky na vzdělání a praxi:
- zakončené VŠ vzdělání magisterského stupně
- přesvědčivé výsledky v dosavadní odborné činnosti na poli hudebně teoretickém nebo příbuzném
- praktická zkušenost výzkumná, publikační, interpretační nebo kompoziční a přesvědčivá orientace v příslušném diskursu
- schopnost tvůrčího hudebně teoretického myšlení a odpovídající formulační schopnosti.

Přijímací řízení je jednokolové. Student během přijímacího pohovoru představí záměr doktorského projektu, v němž specifikuje své badatelské a studijní preference. Může být zaměřen čistě hudebně teoreticky, s přesahem do příbuzných vědních disciplín, interpretace hudby nebo skladby.

Doktorský projekt bude zejména:
- obsahovat jasný záměr výzkumné činnosti během studia a návrh metody výzkumu,
- formulovat představu, jakým způsobem se uchazeč bude aktivně podílet na výzkumných aktivitách Katedry hudební teorie.

V rámci přijímací zkoušky uchazeč předloží a představí reprezentativní ukázky své dosavadní práce. Svou hudebně teoretickou způsobilost prokáže zkušební komisi formou krátké prezentace v rozsahu do 10 minut.
Katedra může každoročně specifikovat preferované oblasti potenciálních doktorských projektů, které budou reflektovat návaznost na stávající výzkumné projekty.


Garant

doc. MgA. Iva OPLIŠTILOVÁ, Ph.D.

Docent - vedoucí katedry Telefon: 234 244 143 Úřední hodiny: po dohodě - napište e-mail Detail osoby
Foto