V rámci aktuálního tříletého DKR grantu se doktorand Daniel Bartoš (FAMU) v letošním roce zúčastnil mezinárodní konference o současných interfacech v hudbě. Zde je jeho sumář toho nejzajímavějšího.
Konference ICLI 2016, která se odehrála na začátku léta v anglickém Brightonu, představila různorodé interaktivní projekty z oblasti hudby, vizuálního umění, tance, loutkářství a robotiky. Konference velmi dobře ilustruje roli současných médií a technologií v umění jako nových výrazových prostředků. Tento druhý ročník konference proběhl pod záštitou University of Sussex, zatímco jeho první ročník proběhl v roce 2014 v portugalském Lisabonu. Tématický záběr konference by se dal rozdělit na dva okruhy: magické vnímání současných technologických rozhraní a přehlídka tradičních upravených hudebních nástrojů, ve kterých se uplatňuje akustická zpětná vazba, vznikající přímo v korpusu nástroje.
Magický přístup k technologiím se odrážel zejména v úvodních keynotes. Například Kristina Andersen (STEIM) ve své inspirativní přednášce představila nekonvenční postupy při návrzích interaktivních rozhraní, které se uplatnily v evropském výzkumném hudebním projektu Giant Steps. V hudební oblasti se v různých podobách vynořovalo téma akustické zpětné vazby, které bylo patrné především v případě upravených klasických hudebních nástrojů. Do této kategorie patřily dva dvoudenní workshopy: Magnetic Resonator Piano a Halldorophone workshop, které předcházely samotnou konferenci a do jisté míry určovaly i její směr. Celou konferenci provázela řada přednášek s praktickými ukázkami. Za zmínku stojí představení spojení chaotických systémů a hudebních nástrojů v průběhu dílny Chaotic Music Instruments in MAX Msp.
ICLI 2016 papers a kompletní znění proceedings je dostupné ve formátu PDF jako součást webové prezentace programu konference http://www.liveinterfaces.org/fullprogramme.html Proceedings z prvního ročníku ICLI 2014 Lisboa jsou pak dostupné na http://icli.lurk.org/?page_id=224
Na konferenci v kategorii interface demo jsem představil projekt Motion Origami, který vznikl jako součást projektu Michala Rataje na HAMU Sensory jako hudební nástroje:
Současně poprvé tímto způsobem jsem představil také zvukovou instalaci Rainforest, která vznikla během art residence v Brisbane v roce 2014:http://users.sussex.ac.uk/~thm21/ICLI_proceedings/2016/Papers/Posters/112_Rainforest_DanielBartos.pdf
Letmý přehled inspirací a projektů, které v letošním ročníku stály za pozornost:
Představila ve své keynote přednášce zcela nekonvenční přístup k návrhu nových hudebních rozhraní. Celý trik spočívá v oprostění se od technologických řešení a maximálním využití imaginace u performerů, hudebníků či dětských účastníků jejích dílen. V průběhu svých dílen používá různé sladkosti, recyklované papírové krabice, atd. k vytvoření imaginárního a magického rozhraní. Tento přístup využila i v projektu Giant Steps, který byl realizovaný jako evropský projekt ve spolupráci mezi STEIM (Studio for Electro-Instrumental Music) a dalšími institucemi jako Yadastar (Red Bull Music Academy), Reactable Systems, Native Instruments. Není bez zajímavosti, že zpráva o projektu získala ocenění “best paper” na letošní konferenci NIME16 v Brisbane. Během keynote bylo možné sledovat, jak proces fiktivního vytváření rozmanitých rozhraní z různorodých materiálů postupně transformuje do patentovaných vyhledávacích algoritmů v útrobách hudebního softwaru od firmy Native Instruments.
Kristina Andersen – papers
https://scholar.google.nl/citations?hl=en&user=zxjXtEcAAAAJ
Giant Steps project
http://www.giantsteps-project.eu/#/
”The giantsteps project aims to create the 'seven-league boots' for music production in the next decade and beyond. We envision digital musical tools that unleash the creative potential of practitioners by targeting three directions: musical expert agents, interfaces, low cost portable devices.”
Hudební nástroj inspirovaný violoncellem, který pochází z dílny Halldóra Úlfarssona představuje nejen designérsky unikátní nástroj, ale i hudebně rozšiřuje možnosti upravených klasických nástrojů. Princip je poměrně jednoduchý: samotný nástroj díky sadě čtyř jednotlivých snímačů na každé struně umožňuje kontrolu zpětné akustické vazby přímo na nástroji. Hráč v průběhu hry ovládá úroveň vibrací, které jsou zpátky přenášeny do korpusu díky vestavěnému rezonančnímu prvku na zadní části nástroje. Na konferenci ICLI 2016 byl Halldorophone představen v rámci samostatné dvoudenní dílny.
https://www.grossestreffen.org/halldor-ulfarsson
https://www.grossestreffen.org/halldor-ulfarsson
Magnetické rezonanční piano představuje originálně upravené grand piano, které využívá vestavěných magnetů k rezonanci strun. Díky speciálně snímané klaviatuře je možné přenést gesta hráče přímo do způsobu rozeznívání magnetických rezonátorů. MPR piano tak například umožňuje pracovat s barvou tónu již znějící struny nebo vytvořit nekonečný sustain či akustický pitch bend. Celý nový výrazový slovník MPR piana tak vzniká akusticky přímo v korpusu grand piana na jeho strunách. MPR bylo v průběhu ICLI 2016 představeno v průběhu dvoudenní dílny vedené anglickou experimentální pianistkou Kate Ryder.
Kate Ryder
kateryder.co.uk
https://soundcloud.com/kate-ryder
MPR Magnetic Resonant Piano
Till Bovermann: Half-closed Loop
Half-closed Loop představuje další hudební projekt, který využívá akustickou zpětnou vazbu. Tentokrát se jedná o strunu umístěnou v kovovém pouzdře. Tento systém doplňuje podložka s rezonančními prvky, která systém zavěšené struny rozeznívá. Součástí zapojení je MAX Msp patch a analogové filtry; více na ilustračním videu na serveru Vimeo.
http://users.sussex.ac.uk/~thm21/ICLI_proceedings/2016/Practical/Performances/118_HalfClosedLoop.pdf
Upravené violoncello Dana Gibsona představuje ojedinělý směr v možném rozšíření výrazového repertoáru klasického hudebního nástroje. Nedílnou součástí nástroje se stává patch v MAX Msp, který je ovládán sadou namíru vyrobených kontrolerů, které vznikly ve spolupráci s centrem STEIM (Studio for Electro-Instrumental Music).
soundcloud.com/noisesinthenight
Italský skladatel a performer Federico Visi se na ICLI 2016 představil svým vystoupením Tuned constraint, které bylo zaměřeno na roli a využití sensorů v elektronické hudbě. Spolupracoval například s centrem Harvestworks a Marco Donnarummou, který je autorem experimentálního bio-sensoru XTH Sense.
https://www.youtube.com/watch?v=QtWTq15phL4&feature=youtu.be
Tato dílna přiblížila základy programování chaotických hudebních systémů v MAX Msp. Velmi zajímavé zvukové ukázky nabídl například Tom Mudd z Open University. Jedná se o překvapivě realistické a "akustické" perkusivní skladby, které vznikají jemným vyladěním zpětných vazeb a řazením jednoduchých oscilátorů v prostředí MAX Msp.
https://soundcloud.com/tommudd/
Jako nečekanou inspiraci, kterou jsem získal v průběhu ICLI 2016, uvádím na závěr islandský hip-hop v podání skupiny Ulfur Ulfur. Pokud Island máte spojený pouze s emotivními skladbami zpěvačky Björk a křehkými skladbami Sigur Rós, tak následující videoklip představuje překvapivý výlet do současných hudebních trendů na Islandu.
Úlfur Úlfur – Brennum Allt (ft. Kött Grá Pje)
https://www.youtube.com/watch?v=qqecC7JHQJI