Studio N

 

Středy 17:00 - 18:30, učebna 2020, volitelný předmět -1 kredit.

Vede Ing. arch. Miloš Haase, hosté, poslech s partiturami, videoukázky.
Vřele vítáme všechny zájemce i mimo školu!

PROGRAM POSLECHOVÉHO SEMINÁŘE STUDIO_N V LETNÍM SEMESTRU 2025

12. 2. Arnold Schoenberg 150 (1874-1951) – III

              Pierrot lunaire op. 21 (1912) – Variace pro orchestr op. 31 (1927-28)

19. 2.Alfred Schnittke – Pianissimo (1968); Symfonie č. 3 (1981)

26. 2.Arvo Pärt 90 (*1935)

             Silhouette: Hommage a Gustave Eiffel – Partita – Nekrolog – 2. symfonie

  – Für Alina – Tabula rasa – Vater unser – Zrcadlo v zrcadle 

 5. 3. Salvatore Sciarrino – Morte di Borromini – Allegoria della notte

12. 3. Roman Berger (1930-2020) – portrét slovenského skladatele, esejisty a filosofa

            Transformácie pre orchester – Konvergencie I – Transgressus – Sonáta pre klavír č. 3     

19. 3. – Marius Constant (1925-2004) – portrét skladatele

              24 preludes pour orchestre – Turner – Concert pour orgue de barbarie et orchestre

26. 3. Pierre Boulez 100 (*26. 3. 1925) – I   

              Pli selon pli (Portrait de Mallarmé)            

  2. 4. Bruno Maderna & Pierre Boulez

             Koncert pro housle a orchestr – Ritual in memoriam Bruno Maderna

 9. 4.  Neznámý Kurt Weill (1900-1950)

              Der neue Orpheus op. 16 – Smyčcový kvartet op. 8 – Koncert pro housle a orchestr op. 12

            – Písně

16. 4. Simon Steen-Andersen (*1976) – portrét dánského skladatele

  „grosso“ pro amplifikovaný kvartet, speakera a orchestr (2024) – Piano concerto

23. 4. Vojtěch Saudek (1951-2003) – portrét skladatele

              Postavy ze Shakespeara – Výlet do hor – Koncert pro klavír a orchestr

30. 4. Svatopluk Havelka 100 (*2. 5. 1925) – I 

              Heptameron – Nonet 

  7. 5. Svatopluk Havelka 100 – II

              Pěna – Hommage a Hieronymus Bosch – Percussionata – filmová hudba 

14. 5. Zygmunt Krauze – Svatba (Ślub) opera podle Witolda Gombrowicze (2024)

              Pořad připravil muzikolog Dr. Jan Dehner 

 

      

Pořady poslechového semináře Studio N se konají vždy ve středu v 17:00 hodin v č. 2020

(2. patro vlevo), Hudební a taneční fakulta AMU, Malostranské náměstí 13, Praha 1,

 

 

ANOTACE PROGRAMU POSLECHOVÉHO SEMINÁŘE STUDIO_N V LETNÍM SEMESTRU 2024-2025

 

Letní semestr ve Studiu_N zahájí 12. 2. třetí pořad věnovaný Arnoldu Schoenbergovi uvedením jeho dvou ikonických skladeb, melodramu Pierrot lunaire op. 21 a Variací pro orchestr op. 31. ve špičkové interpretaci EIC a Pierra Bouleze.

 

Alfred Schnittke (1934-1998) ve své hudbě integroval různé hudební styly a formy napříč epochami a svými symfoniemi se úspěšně pokusil o soudobou resuscitaci formy, považované v symfonické oblasti za vrcholnou.  V pořadu 19. 2. představíme jeho monumentální Třetí symfonii (1981), komponovanou u příležitosti otevření nového Gewandhausu v Lipsku, spolu s orchestrální skladbou Pianissimo (1968), kterou autor poprvé úspěšně vstoupil na světová pódia.

Estonec Arvo Pärt (*1935) patří k nejznámějším a nejčastěji hraným soudobým skladatelům. Ačkoli je vnímán především jako spirituální autor, jeho tvůrčí záběr je mnohem širší a zajímavější, jak se pokusíme v ukázkách z jeho díla ukázat (26. 2.).

Italský skladatel Salvatore Sciarrino (*1947) v jednom z četných rozhovorů prohlásil, že ve svých skladbách a operách nenabízí ani tak hudbu, jako psychologický zážitek. Taková je i jeho kompozice pro velký orchestr a speakera věnovaná dirigentu Riccardu Mutimu Morte di Borromini (Smrt Borrominiho), která se pokouší poodhalit tajemství smrti geniálního barokního architekta Francesca Borrominiho (1599-1667). Pořad (5. 3.) doplní procházka fotografiemi barokního Říma a v závěru Sciarrinova kompozice Allegoria della notte

Letošního jubilanta Pierra Bouleze (*26. 3. 1925-27. 5. 2003), dnes už klasika hudby 20. století, připomeneme nejprve jako dirigenta (12. 2.), v den jeho stých narozenin (26. 3.) jako autora reprezentativní pětivěté kompozice pro soprán a orchestr Pli selon pli (Portrait de Mallarmé) v konečné verzi z roku 1989 a (2. 4.) ve společnosti skladatele a dirigenta Bruna Maderny (1920-1973). Francouzský skladatel a dirigent Marius Constant (1925-2004) vždy sledoval vlastní uměleckou cestu, která míjela svět postwebernovské hudby, a přesto se prosadil jako významná novátorská tvůrčí osobnost. Jeho pozoruhodnou tvorbu zahrnující skladby všech žánrů ve zkratce představíme v pořadu 19. 3.

Pořadem 12. 3. připomeneme nezpomenutelnou osobnost hudební současnosti, slovenského skladatele polského původu Romana Bergera (1930-2020), teoretika a filosofa, laureáta Herderovy ceny, jehož skladby „přinášejí nejen ryze hudební zážitek, ale i spirituální hloubku“.

Když Kurt Weill (1900-1950) našel ve válečných letech azyl ve Spojených státech, věnoval se hudebnímu divadlu a v této oblasti nastavil kvalitativní parametry žánru dlouho do budoucna. Do Německa se nevrátil, o své skladby z minulosti ztratil zájem, dokonce v rozhovoru pro časopis Life prohlásil, že z Německa byl vyhnán, a proto je už jeho hudba jen americká. V pořadu 9. 4. připomeneme jeho skladby z 20. let, které se přes nepřízeň doby podařilo s přispěním jeho ženy dohledat a zachránit.

Dánský skladatel Simon Steen-Andersen (*1976) dnes náleží k vůbec nejzajímavějším a současně nejhranějším soudobým skladatelům. Jeho aktuální, občas i provokativní tvorbu představíme 16. 4. Skladatel Vojtěch Saudek (1951-2003), který od 80. let převážně působil ve Francii, vedle kompozice na HAMU vystudoval i germanistiku, byl editorem nově nalezených Kafkových dopisů a hudebního díla Gideona Kleina (1919-1945), jehož památce věnoval Koncert pro klavír a orchestr  (1985), který v podání Tomáše Víška jako sólisty uslyšíte v pořadu 23. 4.

Svatopluk Havelka (1925-2009) zaujímá v české hudbě 20. století jako skladatel i pedagog významné postavení, a to nejen v symfonické oblasti, poto jeho tvorbě u příležitosti 100. výročí narození věnujeme dva pořady 30. 4. a 7. 5.  Závěrečný pořad 14. 5. připravil náš stálý host, muzikolog Dr. Jan Dehner, který vás ve videonahrávce provede operou Svatba (Ślub) polského avantgardního skladatele Zygmunta Krauzeho (1938) podle divadelní hry Witolda Gombrowicze, která byla ve světové premiéře uvedena v listopadu 2024.

 


Studio pro soudobou hudbu patří mezi nejmladší pedagogická pracoviště Hudební fakulty AMU. Bylo založeno roku 1993 z iniciativy prof. Marka Kopelenta za účelem naléhavé potřeby studentů i pedagogů získávat a prohlubovat své znalosti hudby dvacátého století, se speciálním zaměřením na tvorbu jeho druhé poloviny, respektive období od druhé světové války až po současnost, a tyto znalosti rozvíjet aktivně v oblasti interpretační, skladatelské, popř. hudebně vědní i publicistické. Činnost Studia soudobé hudby je plánována:

  • Formou pravidelného studia příslušné literatury v komorním ansámblu k tomu účelu na půdě Studia vytvořeném ze studentů HAMU, popř. konzervatoře, s cílem připravit každoročni program veřejného koncertu věnovaného převážně uvedenému období.
  • Formou diskusí, kolektivních analýz, přednášek, osobních i skupinových kontaktů s podobně zaměřenými umělci či středisky ve školách i v jiných institucích doma i v zahraničí.
  • Formou shromažďování notové i odborné literatury, nahrávek a příslušné dokumentace.
  • Formou úzké spolupráce se studiem elektroakustické hudby, pracovištěm hudební fakulty.
  • Formou tvůrčí spolupráce s jinými uměleckými obory AMU i jiných uměleckých škol (AVU, UMPRUM apod.).

Studio pro soudobou hudbu chce inspirovat vzájemnou aktivní spolupráci mezi instrumentálními katedrami, katedrou zpěvu a operní režie, katedrou tance, nonverbálního divadla spolu s katedrami skladby, dirigování a hudební teorie.