Doktorský
Cíle studia
Profil absolventa
Obecné informace o přijímacím řízení
Garant
Doktorský studijní program Zvuková tvorba a hudební režie se specializuje na umělecký výzkum tematicky zaměřený na užití zvuku v umění, na vnímání zvuku a na prostředky vedoucí k vytváření těchto vjemů.
Cílem studia je osobní umělecko-výzkumný rozvoj doktorandů a řešení výzkumných témat z oblasti zvukové tvorby a hudební režie, které zároveň vedou k rozvoji poznatků v oboru.
Studium je rámcově zaměřeno na výuku komplexu znalostí potřebných k vlastnímu výzkumu doktoranda a na získávání rozšiřujících dovedností pro úspěšné uplatnění absolventa v praxi.
CÍLE VÝUKY
• Doplnění teoretických znalostí doktoranda týkajících se výzkumných postupů se zaměřením na:
a) metodologie v oblasti uměleckého a psychoakustického vědeckého výzkumu,
b) publikování výsledků výzkumu a orientaci v publikačních metodách,
c) etické a právní normy související s oborem, poslechovými testy a vybranými oblastmi autorského zákona.
• Prohloubení teoretických znalostí doktoranda v následujících oblastech:
1. Zvuková tvorba nebo Hudební režie
2. Psychoakustika se zaměřením na:
a) nahrávací, reprodukční a přenosové technologie, prostředky pro záznam a úpravy zvuku, interaktivní práci se zdroji zvuku a hudebníky, estetické umělecké působení audio díla, umělecké postupy a zpracování při „živých“ vystoupeních i při studiovém nahrávání apod.
b) proces slyšení, fyziologické vlastnosti lidského sluchu, psychologické aspekty vnímání zvuku a metodologii poslechových testů
• Prohloubení teoretických znalostí doktoranda potřebných k řešení jeho individuálních výzkumných témat zaměřených na:
a) specializované zvukové uměleckotechnické, akustické a psychoakustické poznatky,
b) zpracování výsledků poslechových testů a signálové a statistické analyzační postupy,
c) individuální estetický styl a specializované využívání technických prostředků,
d) hudebně kulturní i technický přehled a vlastní kritický umělecký názor,
e) znalosti historického kontextu i současnosti, sledování nových trendů v ČR i v zahraničí, studium literatury a práci s archivy.
• Systematická příprava na aplikování vědeckovýzkumných poznatků a postupů potřebných pro další rozvoj oboru a získávání dovedností pro uplatnění v navazující praxi. Zaměřeno v souladu s profilem absolventa na:
a) znalosti z oblasti využívání zvuku v umění a jejich uplatnění v hudebním životě a produkci,
b) realizaci uměleckého výzkumu případně s využitím metod empirického výzkumu v praxi, např. s využitím podpory grantovými soutěžemi, vytvářením multioborových týmů apod.
c) schopnost předávat znalosti, např. při vedení pracovních týmů nebo ve výuce,
d) schopnost publikování a propagace vlastní práce i práce případných členů širších výzkumných či uměleckých týmů,
e) schopnost teoretické reflexe i odborného diskurzu ve vlastní profilaci s přesahem do příbuzných disciplín.
Absolvent představuje výraznou uměleckou osobnost schopnou systematické výzkumné činnosti a samostatné umělecko-výzkumné tvůrčí práce ve své profilaci.
Dokáže propojovat široké teoretické znalosti výzkumu ve své profilaci a přidružených disciplínách s praktickými dovednostmi umožňujícími zapojení do profesionální činnosti ve svém oboru na nejvyšší úrovni.
Odborné znalosti:
• Absolvent má široké obecné znalosti v oblastech metodologie uměleckého a empirického výzkumu, v publikování výsledků výzkumu, ve studiu literatury a práci s archivy. Orientuje se v etických a právních normách souvisejících s oborem.
• Absolvent má podle zaměření své dizertační práce specializované znalosti týkající se:
a) akustických, hudebně akustických, psychoakustických a zvukově technických poznatků aplikovatelných v umění;
b) provádění poslechových testů a signálových a statistických analýz;
c) orientace v estetických stylech, v hudebně kulturním i technickém vývoji a v přehledu využívání zvukových technických prostředků.
• Absolvent ve vědeckovýzkumné umělecké oblasti specifikované svým výzkumným projektem a individuálním studijním plánem vykazuje:
a) nadstandardní, detailní znalosti teorie i praxe v oboru jak v historickém kontextu, tak i současnosti, včetně sledování nových trendů v ČR i v zahraničí a je schopen s nimi pracovat jak formou výuky, tak odborné diskuse i praxe;
b) vlastní kritický umělecký a vědecký názor, který mu umožňuje komplexně reagovat na konkrétní zvukové situace, hudební zadání i sluchové podněty.
Odborné dovednosti:
• Absolvent je schopen umělecké výzkumné činnosti týkající se zvuku, vnímání zvuku a zvukového umění, ať samostatně nebo v rámci tvůrčího týmu, a to nejen v aplikovaném badatelském či realizačním výzkumu nebo vývoji, ale i v základním výzkumu.
• Absolvent, adekvátně k zaměření své dizertace, dokáže tvůrčím způsobem řešit psychoakustické aspekty při umělecké tvorbě zvuku a při jejím působení na posluchače nebo inovovat způsoby práce se zvukem při nahrávání, ozvučování či úpravách zvukových signálů v reprodukčních řetězcích. K tomu je schopen využívat nahrávací a reprodukční technologie, dostupné softwarové prostředky na zpracování zvuku nebo jeho analýzu i objektivizovat subjektivní hodnocení zvuků získaná v poslechových testech.
• V návaznosti na metodologické postupy při zpracování dizertační práce a při výzkumné projektové a publikační činnosti v průběhu studia absolvent dokáže vytvářet a realizovat výzkumné projekty od zadání po aplikaci výsledků.
• Absolvent je schopen publikační činnosti (např. články v odborném tisku, monografie, vědecké práce, skripta, výukové prezentace, studijní opory) i kvalifikované činnosti kritické a popularizační.
Obecné způsobilosti:
• Absolvent má posílenou schopnost komunikovat o vysoce odborné problematice ve dvou cizích jazycích a vyjadřovat se kultivovaně jak písemně, tak ústně.
• Absolvent je schopný vyhledávat vhodné grantové pobídky a realizovat odborné projekty, a to jako individuální řešitel, případně jako vedoucí výzkumného uměleckého či vědeckého týmu.
• Absolvent dokáže k dlouhodobým cílům i standardním činnostem přistupovat koncepčně a systematicky. Tuto způsobilost je schopný tvůrčím způsobem uplatnit při své vlastní tvorbě či v nahrávacím týmu i jako specialista na vědeckovýzkumném pracovišti.
• Absolvent je schopen účasti nebo vytváření tematické koncepce i u větších odborných událostí (audiovizuální projekty, vzdělávání, konference, workshopy apod.).
Přijímací řízení je jednokolové a probíhá před oborovou radou studijního programu. Uchazeč/ka během přijímacího pohovoru oborové radě představí svůj umělecký projekt formou prezentace v rozsahu do 15 minut. Projekt může být zaměřen jak na umělecký, tak na umělecký výzkum s využitím empirického výzkumu, může řešit i jejich vzájemné vazby. V prezentaci též specifikuje své umělecké, vědecké a studijní preference.
Pro přijetí musí uchazeč/ka splnit následující požadavky na vzdělání, na výzkumný projekt a na znalosti (hodnoceno oborovou radou při přijímacím řízení):
- ukončené VŠ vzdělání magisterského stupně,
- předložit písemně výzkumné téma spadající do problematiky řešené studijním programem Zvukové tvorby a hudební režie (tematicky se jedná především o problematiku zvuku a jeho vnímání z perspektivy teorie, případně estetických, historických či technických aspektů, řešena mohou být i témata základního výzkumu, která jsou následně přínosná pro použití v praktických aplikacích týkajících se různých zdrojů zvuku, šíření zvuku a jeho vnímání v rámci zvukové tvorby a režijní umělecké práce se zvukem),
- předložit písemně přesvědčivý a obhajitelný výzkumný projekt pro řešení daného výzkumného tématu (viz aktuální podmínky přijímacího řízení),
- prokázat osobní znalosti, zkušenosti a dovednosti, které by po doplnění vzdělání v rámci doktorského studia umožňovaly realizaci předloženého výzkumného projektu (např. doklady o vzdělání v oborech souvisejících s problematikou zvuku a jeho vnímání, výsledky v dosavadní umělecké činnosti v rámci zvukové tvorby či hudební režie, výsledky ve vědecké činnosti, v publikování apod.)
Při prezentaci výzkumného projektu a následném pohovoru musí prokázat:
- schopnost tvůrčího hudebně-teoretického a analytického myšlení, orientaci v oborovém diskursu a odpovídající formulační schopnosti (znalost oboru Zvuková tvorba či Hudební režie, interdisciplinární přesah znalostí, znalost souvislostí v současném stavu výzkumného tématu apod.),
- odpovídající znalost cizích jazyků (prokazuje se formou zkoušky v Centru jazykové přípravy před začátkem přijímacího pohovoru). Požadovanou úroveň a skupinu jazyků, ze kterých je možné zkoušku složit, ošetřuje pro každý akademický rok příslušná vyhláška děkana, která podléhá schválení akademickým senátem fakulty.
V rámci přijímacího řízení uchazeč/ka představí také reprezentativní ukázky svého dosavadního výzkumu či umělecké tvorby, které považuje za relevantní pro řešení daného výzkumného tématu (osobní znalosti, zkušenosti a dovedností jsou též povinnou přílohou k přihlášce). Texty či odpovídající zvukové záznamy prezentuje v rozsahu do 20 minut.
Výzkumný projekt uchazeče/ky musí obsahovat zejména:
- shrnutí současného stavu v řešení zvoleného výzkumného tématu,
- záměr umělecké či empirické výzkumné činnosti, kterou uchazeč/ka předpokládá použít k vyřešení daného výzkumného tématu,
- shrnutí potenciálních přínosů pro obor Zvuková tvorba a Hudební režie nebo k poznatkům o problematice zvuku a jeho vnímání.
Hudební a taneční fakulta AMU
Malostranské nám. 258/13
118 00 Praha 1
Tel.: +420 234 244 111
IČO: 61384984
DIČ: CZ61384984