New Interfaces for Musical Expression

June 30 – July 4, 2014, Goldsmith University London

 

texty veškerých prezentací:

Proceedings, NIME 2014

 

Od roku 2001 se koná tato velká mezinárodní konference, která se postupně vyvinula z oborových seminářů jako důsledek narůstajících paradigmatických proměn digitální doby a jejich vlivu na současnou hudbu. Na konferenci se každoročně představují desítky tvůrčích podnětů z oblasti digitálních umění, nových nástrojů, teoretických konceptů, experimentálních projektů ale i velkých vizí.

 

Tangible Media

To nejpozoruhodnějších bych rád alespoň heslovitě představil a začít bych chtěl u vizí, které zazněly v pozoruhodné prezentaci Hiroshi Ishii, vedoucího výzkumné zkupiny Tangible Media z MIT Media Lab.

Ishi připomíná, že není podstatný akcent na technologii samotnou, jejíž časový horizont aktuálnosti se odehrává v jednotkách roků, ani její aplikace lidmi (její horizont je 10 let). Podstatná je vize, která může ovlivnit lidské životy v horizontu mnoha desítek let. V souvislosti s tím prezentoval aktuální výzkum Tangible Media Group, který se týká přenosu fyzického rozměru lidského těla na dálku – jedna z nejvíce fascinujících přezentací celé konference.

 

Key Note Hiroshi Ishii

https://www.youtube.com/watch?v=wm5WCScGKxs

 

inFORM – tangible 3D interface

https://www.youtube.com/watch?v=lvtfD_rJ2hE

 

Laetitia Sonami

- pravděpodobně poslední performance přední francouzsko-americké umělkyně s její slovutnou “Ladies-Glove” (poprvé uvedenou v roce 1991), které se v posledních letech dostává řady novodobých renesancí.

 

(video z performance v brooklynské Roulette)

https://vimeo.com/11316136

 

 

Instrument Bodies

Pozoruhodný výzkum prezentovali kolegové z MgGill University v Montrealu – jedná se o protetické nástroje určené k připevnění na těla tanečníků / performerů, kteří tak ze svého těla učiní kontroler na ovládání hudby / zvuku v reálném čase.

http://vimeo.com/groups/4070/videos/69391584

 

Gibber –

jednoduchý programovací jazyk určený k rychlým přechodům mezi lokálním počítačem a sítí, disponuje interfacem pro začátečníky, možností rychlého přenosu naprogramovaných projektů do iOS zařízení a řadou dalších aplikací pro sdílení kódu v síti

http://gibber.mat.ucsb.edu/

 

 

MuBu

- jeden z aktuálních výzkumů v IRCAMu zaměřující se na motion-capture-Data a fungující na platformě MAX.

http://imtr.ircam.fr/imtr/MuBu

 

Eye Music – Anthony Hornof

Výzkum pokoušející se využívat lidské oko jako hybatele hudební procesů

http://www.cs.uoregon.edu/research/cm-hci/EyeMusic/

 

CollideFX – pozoruhodný real-time audio efekt založený na fyzikálních vlastnostech objektů rezonujících v prostoru

(CCRMA Stanford University)

 

 

CataRT – konkatenativní syntéza samplů pro real-time performance

http://imtr.ircam.fr/imtr/CataRT

Založená na vývoji IRCAM v oblasti real-time aplikací –

možnost 2D interakce

- fascinující přístup do časové osy vlastních i velmi dlouhých samplů

 

 

Reunion2012

Fantastická novodobá vzpomínka na šachovou performance Johna Cage z roku 1968 využívající interaktivní šachovnice produkující zvukové struktury během šachové partie.

 

Reunion 2012

http://www.notam02.no/web/reunion-2012/opening-concert/?lang=en

Reunion 1968

http://www.johncage.org/reunion/