AUGENBLICK / OKAMŽIK V NOVÉ BUDOVĚ FAKULTY HUMANITNÍCH STUDIÍ UK

2025, KATEDRA SKLADBY (HAMU)
AUGENBLICK | koncert katedry skladby - 18. března, 20:00

18.3. 2025


„Zvuk se šíří prostorem v čase. Bez prostoru a času není zvuku. Zachytit ojedinělé záblesky existence zvuku v prostoru, zastavit je v představivosti, dát jim kus nové pozornosti, proposlouchat je z různých stran a perspektiv…“

Těmito slovy Michal Rataj, profesor působící na katedře skladby, uvedl koncert v nové budově Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy. Prostor se stal tématem propojujícím skladby napříč koncertem.

Chtělo by to zmínit specifické umístění samotné budovy nedaleko od šedivé a pulzující magistrály, potemnělých industriálních budov postavených při řece i zámku Jabloňka či přiléhajících vinic nad skálou. Dalo by se říct, že podobně zrcadlila rozmanitost tohoto prostředí i dramaturgie koncertu.

Úvodní sólová skladba Coral Štěpána Janouška, která původně nevznikla přímo pro prostor budovy, ho nakonec možná nejvíc rozvibrovala. Expresivní a živelná skladba, z velké části postavená na improvizaci, ukázala autorovu propojenost s jeho vlastním nástrojem a dokonalou znalost jeho barevných možností. V absolutním kontrastu potom přišla skladba 61251334 Tobiáše Horvátha pracující s tichem, navádějící posluchače k zastavení a zaměření se na detail a jemné nuance. Autor třetí skladby Konvo, Benjamin Kotík, se podobně jako později John Franek rozhodl do reálného prostoru vsadit nový „virtuální“ prostor za pomoci kvadrofonního zvuku. Rozmístil zároveň hráče kolem obecenstva, čímž posunul práh rozlišitelnosti akustického a elektronického zvuku. Čtvrtá skladba pro sólový vibrafon se jmenovala Zugzwang – jejím autorem byl Juraj Gažmerčík. Pracoval v ní s tématem časového zaseknutí a jeho skladbu virtuózně provedl Štěpán Hon. Předposledním dílem večera byla efektní skladba De Motu Cogitationis Johna Franeka, který koncert využil zároveň k psycho-akustickému výzkumu vedeného v rámci svého doktorského studia na katedře skladby. Autor zvukem doslova rozpohyboval prostor kolem posluchačů. Poslední skladbou bylo dynamické a pulzující Dial-up Patrika Hermana. Výraznou, až zběsile rychlou elektronickou složku doplnil statečně hrající ansámbl.

Koncert Augenblick se tak opravdu stal okamžikem, který novými způsoby oživil prostor budovy FHS.

 

O projektu s Benjaminem Alvinem Kotíkem
Projekt Augenblick organizovaný HAMU a především Michalem Ratajem byl pro mě jedinečným zážitkem. Po stránce kompoziční jsem mohl pracovat s pro mě novými aspekty, které se týkaly prostorové akustiky. Velikost budovy a její velkorysý interiér podpořily větší dozvuk, než je obvyklé při živé produkci komorní hudby. Musím přiznat, že Augenblick byl nejprofesionálnějším projektem, kterého jsem byl coby skladatel (a zároveň posluchač) účasten, jsem za to nesmírně vděčný. Koncert byl navíc nahrán v systému Dolby ATMOS, což je příležitost, která se jen tak neopakuje. Stále si užívám vzpomínku na poslechový den celého koncertu ve studiu katedry zvukové tvorby VŠMU v Bratislavě. Přítomnost jejích studentů mě příjemně překvapila. Pokud hudební akademie z různých měst či zemí takto přímo spolupracují, vzniká něco vždy něco zajímavého, zejména díky zvědavosti studentů. Myslím si, že také studenti z Bratislavy byli mile překvapeni spektrem a úrovní našich skladeb. A nemohu nezmínit přítomnost dirigenta Patrika Kaka, který vždy pracuje velmi seriózně a s maximální možnou profesionalitou. Největším poznatkem projektu Augenblick je pro mě to, že se jednotlivé projekty nikdy nesmí dopředu podceňovat. A přestože měla organizace koncertu mnoho rovin (od komunikace mezi FHS UK a VŠMU, přítomnost dirigenta a nasazení hráčů, propagace koncertu, apod.), tak se vše podařilo v nejlepší možné kvalitě. 
 

Augenblick
koncert premiér studentů katedry skladby HAMU

18.3. 2025, 20:00
Dvorana Fakulty humanitních studií UK
https://fhs.cuni.cz/fhs-91.html

 

Štěpán Janoušek: CORAL
Tobiáš Horváth: 61251334
Benjamin Kotík: KONVO
Juraj Gažmerčík: ZUGZWANG
John Franek: De Motu Cogitationis
Patrik Herman: Dial-Up


Patrik Kako – dirigent

 Štěpán Hon – vibrafon
Vít Janečka – housle
Štěpán Janoušek – trombon
Anna Paulová – klarinety
Marcel Petráš – violoncello
Kateřina Vacková – kontrabas

kompoziční třídy Michala Rataje (Franek, Herman, Kotík), Luboš Mrkvička (Horváth, Gažmerčík), Michal Nejtek (Béreš)

zvuk - Matyáš Václavek
produkce - Anna Poppová, Jakub Eben, František Solař, Norbert Zadák

autorka fotografií - Eliška Klimešová