POOHLÉDNUTÍ SE ZA LETNÍ ŠKOLOU MAX/MSP V BERKELEY

2015, KATEDRA SKLADBY (HAMU)

[CNMAT-MMJSS 2015]

V Centru pro novou hudbu a audio technologie [CNMAT] při Kalifornské univerzitě v Berkeley se každoročně pořádá letní škola zaměřená na graficky objektově orientované programovací prostředí Max. Tento rok probíhala ve třetím červencovém týdnu (13. - 17. 7.) v rámci intenzivní letní školy „day/night“. Kurzy vedli programátor Jeff Lubow a programátor a skladatel John MacCallum, kteří jsou v CNMAT na domácí půdě.

 

 

 

Dokumentační foto [CNMAT-MMJSS, Jeff Lubow při ranní lekci]
 

 

 

První polovina dne byla zpravidla zaměřená zejména na programovací přístupy v prostředí Max, druhá část dne sestávala z konkrétních praktických řešení. Předěl mezi dopolední a odpolední částí tvořil workshop s gesturálním ovladačem Arduino Esplora, který dostali k dispozici všichni ze zúčastněných.

Kurzy zahrnovaly základní orientaci v prostředí Max 7. Zároveň přinášely velmi podrobné přístupy ke konkrétním řešením, neboť oba programátoři, Jeff i John, přistoupili k výuce ve smyslu "dávám vše, co dovedu". Nestalo se tak, že by se pokročilí nudili nebo začátečníci byly v koncích. Jeff i John byli připraveni nabídnout vlastní originální řešení a na otázky dokázali názorně odpovědět.

Vzhledem k tomu, že CNMAT je mj. laboratoří vzniku a vývoje protokolu OpenSoundControl (OSC), letní škola byla zaměřena mj. na novou podobu OSC v podobě objektů "o." Takzvané Odot byly implementovány zejm. Adrianem Freedem, aby rozšířily stávající možnosti distribuce datových balíčků (paketů) v rámci protokolu OSC v prostředí Max. Odot knihovny jsou dále dostupné pro prostředí Pd.

Kromě odot objektů byl dále tématem současný vývoj v oblasti e-Textilu, speciálně upravených látek, které ve spojení s mikropočítačem Arduino Teensy (popř. Lilypad či x-OSC) vytvářejí speciální ručně vyrobený kontroler ve formě textilu.

Objekt rbfi, interpolační nástroj na bázi grafických vrstev vyvinutý komunitou CNMAT, byl dalším z témat představených na letní škole. To se vztahuje již na působení Davida Wessela a jeho myšlenku vytvořit vyspělé víceúčelové rozhraní pomocí jednoduše převoditelných dat.

Součástí letní školy byla dále choreografie performerky Teomy Naccarato na kompozici Johna MacCaluma pro live-electronic a tyčové zvony. Celá performance proběhla v rámci tématu převedení pohybu lidského těla za pomocí senzorů a UDP přenosu do prostředí Max. Skladatel Rama Gottfried dále představil svou kompozici pro klavír a live-electronics (Wacom tablet a transducery).

 

 

CNMAT-MMJSS - Dokumentační foto [CNMAT-MMJSS, Rama Gottfried při prezentaci svého projektu/skladby]

 

 

Závěrečný den byl vyčleněn na seznámení se s prostředím Max for Live a SuperCollider. Matthew Goodheart dále poodhalil své kompoziční a improvizační přístupy, vztahující se především na jeho projekt - transducery ozvučený gong. Andy Schmeder představil svůj objekt - sférickou sestavu reproduktorů. Skladatel Ronald Bruce Smith poodhalil historické pozadí a vývoj v CNMATu a Joshua Kit Clayton, hudebník a programátor ze softwarové vývojové společnosti Cycling'74 nás provedl některými inovativními přístupy Cycling'74 v rámci prostředí Max a Max for Live.

Naše tradiční hodina kutilství, která po celý týden předělovala dopolední workshopy s odpoledním "labem", byla při pátečním odpoledni nahrazena poctivou zahradní – DIY hand-made – barbeque, propojující komunitu CNMAT.

 

Jan Trojan

 

Odkazy:

Sylabus letní školy:

https://github.com/CNMAT/CNMAT-MMJSS/wiki/01-Syllabus

CNMAT Max/MSP External Objects:

http://cnmat.berkeley.edu/downloads

CNMAT o-dot pre-release:

https://github.com/CNMAT/CNMAT-odot