Vyhláška děkana č. 8/2019 - upřesnění SZŘ AMU
kterou se upravují
pravidla pro studium v akreditovaných bakalářských a magisterských studijních programech
dle Studijního a zkušebního řádu Akademie múzických umění v Praze
(plné znění ve znění dodatku č. 1 ze dne 17. 10. 2019)
Článek I
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ
- Uchazeči o studium vyplní na předepsaném formuláři elektronickou přihlášku, kterou odešlou do studijního systému na fakulty (KOS) a dále jí v tištěné podobě vlastnoručně
podepsanou společně se všemi povinnými přílohami a dokladem o zaplacení správního poplatku doručí na adresu fakulty.
- Uchazeči – cizinci, kteří se hlásí k bezplatnému studiu studijního programu akreditovanému v českém jazyce, jsou povinni přiložit k přihlášce ke studiu úřední doklad akreditované instituce o znalosti českého jazyka na pokročilé úrovni B2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky CEFR a vykonat všechny části přijímací zkoušky v češtině. Doklad lze ve výjimečných případech předložit nejpozději v den zápisu ke studiu. Pokud tak uchazeč neučiní, nebude zapsán ke studiu. Dále přiloží kopie zahraničního maturitního vysvědčení respektive bakalářského nebo magisterského diplomu s dodatkem k diplomu, vše úředně ověřené a do češtiny přeložené s nostrifikační doložkou. Netýká se občanů Slovenska ani cizinců, kteří absolvovali
českou maturitní zkoušku na střední škole či českou vysokou školu.
- Uchazeči – cizinci, kteří se hlásí k hrazenému studiu studijního programu akreditovanému v anglickém jazyce, jsou povinni přiložit k přihlášce ke studiu úřední doklad akreditované instituce o znalosti anglického jazyka na pokročilé úrovni B2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky CEFR a vykonat všechny části přijímací zkoušky v anglickém jazyce. Dále kopie zahraničního maturitního vysvědčení respektive bakalářského nebo magisterského diplomu s dodatkem k diplomu, vše úředně ověřené a do češtiny přeložené s nostrifikační doložkou.
- Fakulta vyhlašuje pouze jeden řádný termín přijímacího řízení. Ve výjimečných případech mohou jednotlivé katedry požádat děkana o vyhlášení druhého řádného termínu přijímacího řízení.
- Magisterské studium je akreditováno jako dvouleté navazující na předchozí úspěšně ukončené bakalářské studium téhož studijního programu-oboru. Pokud z přihlášky uchazeče jednoznačně nevyplývá splnění požadavku téhož studijního programu - oboru, může děkan povolit na základě písemné žádosti zkušební komise příslušného studijního programu - oboru vykonání přijímacího řízení do magisterského studijního programu - oboru, a to v případě, že příbuznost ukončeného bakalářského studijního programu - oboru spočívá zejména ve shodě či podobnosti obsahového zaměření daného programu – oboru.
- Po oznámení o rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí ke studiu má uchazeč právo nahlížet do spisu, a to vždy na základě předchozí domluvy termínu se studijním oddělením.
Článek II
PŘERUŠENÍ STUDIA
- Studium na HAMU je možné přerušit z vážných důvodů, kterými jsou například
rodičovství, dlouhodobá nemoc, závažné umělecké důvody, apod. Přerušení studia musí být písemně zdůvodněno na předepsaném formuláři*.
- Studium je možné přerušit opakovaně, avšak nejdéle na dva roky během jednoho
studijního cyklu. Do této doby se však nezapočítává doba, po kterou bylo studium
přerušeno v souvislosti s rodičovstvím.
- K žádosti o přerušení studia se vyjadřuje pedagog povinného předmětu hlavního a vedoucí katedry, schvaluje ji studijní proděkan; na přerušení studia není právní nárok.
- Před opětovným zápisem ke studiu může být vyžadována zjišťovací zkouška z hlavního oboru před komisí příslušné katedry.
- Nedostavení se k novému zápisu v určeném termínu bez vysvětlení je považováno za
zanechání studia a důvodem pro ukončení studia.
- UPOZORNĚNÍ: Podle § 54 zákona č. 111/98 Sb. po dobu přerušení studia dotyčný není
studentem/studentkou vysoké školy.
Článek III
ROZLOŽENÍ ROČNÍKU
- Studium je možné rozložit ze závažných důvodů jednou v bakalářském programu
a jednou v navazujícím magisterském programu.
- Rozložení ročníku (studijního plánu) do dvou akademických roků musí být písemně zdůvodněno na předepsaném formuláři*.
- K žádosti o rozložení ročníku se vyjadřuje pedagog povinného předmětu hlavního, garant studijního programu pak předkládá návrh, který schvaluje studijní proděkan; na rozložení nemá student právní nárok.
- Žádosti o rozložení ročníku přijímá studijní oddělení nejpozději do 15. října akademického roku, kterého se rozložení týká. Žádosti podané po tomto termínu budou posuzovány na základě řádně doložených vážných důvodů zdravotních, sociálních a rodinných či jiných zvlášť závažných důvodů zabraňujících ve splnění povinností.
- V průběhu rozloženého ročníku nesmí rozsah výuky předmětů hlavního oboru včetně klavírní spolupráce překročit akreditovanou hodinovou dotaci schválenou pro jeden akademický rok.
Článek IV
PRŮBĚH STUDIA
- Studenti jsou povinni sledovat a kontrolovat plnění svých studijních povinností, řídit se svým studijním plánem a harmonogramem akademického roku, případné problémy řešit neodkladně s pedagogem povinného předmětu hlavního, vedoucím katedry nebo studijním oddělením, popřípadě s garantem studijního programu. Dále se řídí všemi dalšími vnitřními předpisy AMU a HAMU.
- Žádost o uznání absolvovaného předmětu se podává na příslušném formuláři*. U předmětů absolvovaných na jiné vysoké škole se přikládá kopie dokladu o vykonání zkoušky (VŠ diplom a dodatek k diplomu nebo výpis absolvovaných předmětů potvrzené příslušným studijním odd.) a kopie sylabu předmětu. Uznat nelze splnění předmětu, od jehož splnění uplynulo více než 5 let. O uznání předmětu rozhoduje studijní proděkan.
- Lze přeložit nejvíce dva zapsané předměty do dalšího semestru, kdy bude předmět vyučován. Písemná žádost na příslušném formuláři* musí být podána nejpozději při zápisu do vyššího ročníku. Vyžaduje se souhlas pedagoga předmětu. Studijní proděkan nemusí přeložení předmětu povolit.
- Studenti při zápisu na počátku studia uzavírají na studijním oddělení fakulty s AMU Rámcovou licenční smlouvu na užití budoucích školních děl za obvyklých podmínek, která vytváří základ pro poskytování licenčních práv ke konkrétním školním dílům a školním výkonům včetně kvalifikačních prací tak, jak budou postupně vytvářeny a předávány AMU.
- Rámcová licenční smlouva dopředu určuje rozsah licenčních práv k Dílčím licencím k jednotlivým vytvořeným školním dílům a výkonům. Potvrzení o předání školního díla a výkonu v příloze smlouvy pak upravuje postup při předávání školních děl a výkonů.
Článek V
STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY
1) Bakalářské a magisterské státní závěrečné zkoušky
- Obsah státních závěrečných zkoušek je nedílnou přílohou této vyhlášky.
- Zadání bakalářských a diplomových prací
Zadání písemné práce i absolventského výkonu na příslušném formuláři* odevzdávají studenti 2. ročníku bakalářského studia a 1. ročníku navazujícího magisterského studia nejpozději do 31. května roku předcházejícím roku absolutoria na sekretariát příslušné katedry.
- Termíny státní závěrečné zkoušky
i) jeden řádný termín v první polovině června
ii) jeden náhradní termín v první polovině září
O náhradní termín SZZ musí studenti písemně požádat na příslušném formuláři* nejpozději do 28. února roku absolutoria, týká-li se jejich žádost studijních důvodů, uměleckých důvodů souvisejících se studiem nebo osobních důvodů; ze zdravotních důvodů lze žádat kdykoli (nutno předložit lékařské potvrzení), vyjadřuje se pedagog povinného předmětu hlavního a vedoucí katedry. Schvaluje ji studijní proděkan.
Absolventské výkony v řádných termínech SZZ musí být realizovány do 30. dubna, v případě absolventských výkonů studentů katedry tance do 15. května. Současně s povolením náhradního termínu SZZ lze požádat, za podmínky zajištění prostoru k absolvování výkonu, i o náhradní termín absolventského výkonu.
2) Odevzdání bakalářských a diplomových prací
i) do 30. dubna pro řádný termín státních zkoušek
ii) do 30. června pro povolený náhradní termín státních zkoušek v září
Bakalářské a diplomové práce v tištěné formě odevzdávají studenti se všemi předepsanými náležitostmi a v požadovaném počtu výtisků na sekretariátu příslušné katedry. Dále v příslušné části Studijního informačního systému AMU (KOS) nahrají a vyplní všechna povinná pole a uvedou do stavu „odevzdána“ jak písemnou práci, tak i absolventský výkon.
3) Přihlášení ke Státní závěrečné zkoušce
Před termínem konání SZZ se studenti přihlásí elektronicky v příslušné části Studijního informačního systému AMU (KOS) na vypsaný termín SZZ, nejméně však 5 pracovních dní před konáním SZZ. Nejméně 3 pracovní dny před termínem konání SZZ musí být do systému KOS zapsána klasifikace všech předmětů dané studijním plánem studijního programu včetně splnění všech požadavků a získání potřebného počtu kreditů. Před přistoupením k bakalářské a magisterské státní závěrečné zkoušce odevzdají veškeré výpůjčky (jako např. hudební nástroje, knihy, noty, sportovní nářadí apod.) a vyrovnají závazky vůči HAMU.
Článek VI
ROČNÍKOVÉ ZKOUŠKY
1. Studenti interpretačních oborů jsou povinni absolvovat v bakalářském studijním programu minimálně dvě komisionální zkoušky z povinného předmětu hlavního:
i) komisionální zkoušku před katedrou vykonají v prvním ročníku.
Ti studenti prvního ročníku, kteří jsou při komisionálních zkouškách před katedrou ohodnoceni známkou D nebo E, jsou následně povinni vykonat zkoušku před kolegiem děkana.
ii) komisionální zkoušku před katedrou vykonají ve druhém ročníku.
2. Studenti interpretačních oborů jsou povinni absolvovat v navazujícím magisterském studijním programu jednu komisionální zkoušku z povinného předmětu hlavního, a to v prvním roce studia.
Článek VII
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
1. Tato vyhláška včetně přílohy nabývá účinnosti dnem vydání.
2. Touto vyhláškou se ruší v plném znění vyhláška děkana č. 2/2018 včetně jejího dodatku.
3. Všechny formuláře* zmíněné v textu vyhlášky jsou dostupné buď na webových stránkách fakulty, viz https://www.hamu.cz/cs/studium/studijni-oddeleni/ nebo v tištěné podobě na studijním oddělení fakulty.
V Praze dne 22. 10. 2019
prof. Ivan Klánský
děkan HAMU
30. září 2019
Dokumenty:
Vyhláška děkana č. 8/2019 + přílohy