Zpráva o stavu neživém | OPERA na HAMU

15. May 2022
19:30




Kdesi ve snu míhaly se stíny všech, které jsem kdy potkal. Teď se mi zdá, jako by ani nikdy neexistovali. Všechny ty svatby, pohřby, narození i smrti jsou tady zcela bezvýznamné. A hudba? Ta už taky neexistuje. Barber, Menotti a Martinů. Tři krátké, humorné i kruté opery pro devět postav, dva dirigenty a jeden orchestr.
 
Někde na cestě mezi hotelovým pokojem a recepcí se zrodila myšlenka, že vše kolem by mohl být pouhý klam. Někde mezi večerkou a chrámem hudby hledali, co je ještě rozveselí nebo zabolí. Jsou to už jenom stroje, ale dokáží ze sebe vyloudit tak líbezné zvuky, až skoro budí dojem nadpozemských bytostí. Uvnitř dunivé prázdnoty se rozechvívá hudba. Nabízí se otázka, jestli ještě žijí, nebo se stali reprodukcí vlastních ideálů a představ?
 
Dramaturgickým východiskem inscenace jsou tři jednoaktové opery: Telefon (hudba a libreto Gian Carlo Menotti), Slzy nože (hudba: Bohuslav Martinů, libreto: Georges Ribemont-Dessaignes) a A Hand of Bridge (hudba: Samuel Barber, libreto: Gian Carlo Menotti). Postavy jednotlivých oper jsou vhozeny do jedné incenace, v níž jsou zkoušeny, zdali obstojí v širší stopáži, než v té, kterou jim jejich autoři původně věnovali. Inscenační tým v čele s režisérkou Vilmou Bořkovec autorsky přistupuje k jednotlivým dílům a zkouší tak samotné konvence jejich uvádění. Inspirováni povídkovým žánrem slučují na jevišti několik jednoaktovek, jakožto svědectví křehkých vztahů, rychlosti se kterou se mnohdy bezhlavě řítí k neznámým cílům i bolavé pomalosti, v níž někdy tlejí. Vztahů hraničících s archetypy, které jsou často hlavními motivy operního žánru. Jsou tak divákovi předkládány v zhuštěné podobě se snahou o jejich pochopení, stejně tak jako s čistou radostí z konstatně podvratných a sebeironickéých pokusů o nabourávání jejich přirozené logiky. Všichni tři autoři Menotti, Martinů i Barber ve svých dílech nahlížejí na mezilidské vztahy s mnohdy až bestiálním nadsazením plného krutých zásahů do niterných lidských vzplanutí a rozmařilostí. Lehkost i problematičnost s jakou dokáží hledět na různé podoby lásky vyzívá k dialogu. Hledání nepolapených míst mezi uznávanými velikány a mladými tvůrci stálo u zrodu Zprávy o stavu neživém.
 
Bakalářská inscenace režisérky Vilmy Bořkovec a dirigenta Jana Máry vzniká ve spolupráci studentů a studentek Akademie múzických umění a Neoklasik orchestru pod vedením dirigenta Václava Dlaska. Představení se konají v divadle DISK. Vstup je volný. 

Obsazení: 
Lucy: Veronika Kaiserová, Denisa Hanušovská, Marie Šimůnková
Ben: Martin Potoma, Martin Kreuz 
Dcera: Denisa Hanušovská, Marie Šimůnková 
Matka. Anna Moriová, Kateřina Vogelová
Satan: Jakub Hliněnský, Jan Kukal, Martin Bělohlávek
Geraldine: Tereza Papoušková, Marie Svobodová, Ada Bílková
Sally: Anna Pokorná, Natálie Zmrhalová 
Bill: Petr Dvořák, Martin Javorský, Jakub Trnečka 
David: Martin Potoma, Patrik Hradecký 

Orchestr: NeoKlasik orchestr

Inscenační tým: 
režie: Vilma Bořkovec
dirigent: Jan Mára, Václav Dlask
dramaturgie: Barbora Pokorná
výprava: Jakub Peruth, Anna Šmídová 
make-up: Mariia Stepunina 
fotograf: Juan David Cevallos 
korepetice: Jan Snítil 
jazyková koučka: Bree Nichols 
hlavní produkce: Johana Matunová
hudební produkce: Barbora Hamáčková, Lucie Karbanová 
PR produkce: Mahulena Vondrášková (za HAMU) 
grafik: Ondřej Halaburka 

pedagogický dozor: doc.MgA. Tomáš Šimerda 


Díla G. C. Menottiho The Telephone a S. Barbera A Hand of Bridge jsou uváděna na základě udělené licence od nakladatelství G. Schirmer, Inc. & Associated Music Publishers, Inc.
Dílo B. Martinů Slzy nože vydalo nakladatelství SCHOTT MUSIC GmbH & Co. KG
Pro Českou republiku obě nakladatelství zastupuje DILIA, z.s.

 

Divadlo DISK

Karlova 26
116 65 Praha 2



.